تصادفات در ایران: یک مرگ در هر 24 دقیقه

تصادفات در ایران: یک مرگ در هر 24 دقیقه

همشهری آنلاین:رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه حوادث ترافیکی زنگ خطری جدی برای سلامت و اقتصاد کشور است، گفت در هر 24 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی در ایران می میرد. به گزارش ایلنا، اردشیر شیخ آزادی، رئیس این دانشگاه در جمع اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با اشاره به رشد روزافزون صنعت و ورود تکنولوژی های صنعتی به زندگی بشر امروزی و به دنبال آن گسترش ارتباطات و توسعه شهرنشینی تصریح کرد که سوانح، به ویژه حوادث ترافیکی یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده جان انسان هاست. وی افزود: در ایران هر ساله بالغ بر سیصد هزار مورد مرگ رخ می دهد که بیماری های قلبی عروقی و حوادث ترافیکی علت عمده آن هستند به طوری که در هر 24 دقیقه یک مرگ به علت حوادث ترافیکی به عنوان دومین عامل مرگ و میر رخ می دهد و این زنگ خطر جدی برای بخش سلامت و اقتصاد کشور است که با توجه به خسارات اقتصادی حاصله و بروز معلولیت ها و عوارض روحی روانی متعاقب آن باید به طور ویژه به این معضل توجه کرد.

بیش از 19 هزار کشته در تصادفات 9 ماهه امسال

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر جابر قره داغی با بیان این مطلب افزود: بیشترین افزایش تلفات ناشی از تصادفات در نه ماهه امسال، مربوط به آذر ماه است که میزان تلفات ناشی از آن با افزایش 17.8 درصدی مواجه بوده است.
بیش از 60 درصد تصادفات در جاده های برون شهری است

وی خاطرنشان کرد: 61.3 درصد کشته های تصادفات در نه ماهه امسال مربوط به جاده­های برون شهری، 28 درصد جاده­های درون شهری، 9.9 درصد جاده­های روستایی بوده است.

به گفته وی از کل فوت شدگان تصادفات نه ماهه، 78.9 درصد مرد و 21.1 درصد زن بوده­اند.
استان تهران و خراسان رضوی در صدر آمار تصادفات

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره مقایسه آمار استان ها در بحث تلفات رانندگی، خاطرنشان کرد: استان های تهران با هزار و 812 نفر و خراسان رضوی و فارس هر کدام با هزار و 546 نفر بیشترین تعداد کشته­های ناشی ازحوادث رانندگی را در نه ماهه امسال به خود اختصاص داده اند.
لرستان بیشترین افزایش و ایلام بیشترین کاهش در تصادفات

دکتر قره داغی افزود: بیشترین افزایش در مرگ های ناشی از حوادث رانندگی نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در استان های لرستان با 32.8 درصد و مرکزی با 29.6 درصد و بیشترین کاهش در استان های ایلام با 24.6 درصد و قزوین با 11.8 درصد ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در زمان وقوع تصادف 42.6 درصد از افراد فوت شده راننده وسیله نقلیه، 22.1 درصد عابر پیاده و 33.9 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده­اند.
سن نزدیک به 30 درصد کشته شدگان بین 18 تا 29 بوده است

رییس مرکز تحقیقات با اشاره به تقسیم بندی سنی فوت شدگان تصادفات نه ماهه گفت: از لحاظ سنی 7.8 درصد فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی10 سال و کمتر، 5.5 درصد 17-11 سال، 29.8 درصد 29-18 سال، 29.5درصد 49-30 سال و 27.4درصد 50 سال به بالا سن داشته­اند.

دکتر قره داغی در مورد نحوه وقوع تصادف خاطرنشان کرد: 49.3 درصد از افراد بر اثر برخورد دو وسیله نقلیه، 22.1 درصد بر اثر برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 20.6 درصد بر اثر واژگونی وسیله نقلیه جان خود را از دست داده اند.
سواری ها بالاترین آمار تلفات در بین وسایل نقلیه

وی اظهار داشت: وسیله نقیله مورد استفاده 35.7 درصد افراد متوفی خودرو سواری، 26.5 درصد موتورسیکلت، 6.8 درصد وانت بار، 4.4 درصد کامیون، کامیونت و تریلی و 1.7 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است. همچنین وسیله نقلیه درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در33 درصد موارد سواری، 18.7 درصد کامیون،کامیونت و تریلی، 8.5 درصد وانت بار، 5.9 درصد موتورسیکلت و 3.4 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.
ضربه به سر بالاترین دلیل فوت

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به دلایل فوت افراد، علت اصلی مرگ 53.7 درصد افراد ضربه به سر، 26.8 درصد شکستگی های متعدد و 5.7 درصد خونریزی عنوان کرد.

وی در مورد محل فوت کشته های ناشی از حوادث رانندگی افزود: محل فوت 50.3 درصد افراد محل حادثه، 8.4 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت40 درصد افراد در بیمارستان بوده است.
بیش از 254 هزار مصدوم در تصادفات نه ماهه اول امسال

دکتر قره داغی در پایان با اشاره به افزایش 10 درصدی مصدومان تصادفات در نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: در نه ماهه امسال 254 هزار و 59 نفر مصدوم ناشی از تصادف نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 187 هزار و 343 نفر مرد و 66 هزار و 716 زن بودند.
آمادگی برای فعالیت های تحقیقاتی

دکتر قره داغی در پایان از آمادگی فعالیت هایی تحقیقاتی این سازمان خبرداد و افزود: تصادف به دلایل مختلف از جمله خطای انسانی، نقص در وسیله نقلیه، اشکال در ساختار جاده و ... حادث می گردد و عوامل مختلفی می توانند موجب کاهش یا افزایش وقوع تصادف و تلفات ناشی از آن شوند که برای بررسی این عوامل مرکز تحقیقات پزشکی قانونی آمادگی دارد در صورت آمادگی مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی و حمایت مراکز دولتی فعالیت های مشترکی را انجام دهد.