قرارداد بیمه‌ مسئولیت‌ متصدیان‌ حمل‌ و نقل‌

قرارداد بیمه‌ مسئولیت‌ متصدیان‌ حمل‌ و نقل‌



آیین‌نامه ‌شماره‌ 52 بیمه مرکزی

شورای‌ عالی‌ بیمه‌ در اجرای‌ بند 3 ماده‌ 17 قانون‌ تأسیس‌ بیمه‌ مرکزی‌ ایران‌ و بیمه ‌گری‌ قرارداد بیمه‌مسئولیت‌ متصدیان‌ حمل‌ داخلی‌ مشتمل‌ بر 13 ماده‌ و 3 تبصره‌ را به‌ شرح‌ زیر در جلسه‌ مورخ 23/10/1382تصویب‌ نمود :

قرارداد بیمه‌ مسئولیت‌ متصدیان‌ حمل‌ و نقل‌ داخلی‌

شماره‌ قرارداد .........



این‌ قرارداد بین‌ شرکت‌ سهامی‌ بیمه‌ ............... (به‌ عنوان‌ بیمه‌گر) ازیک‌ طرف‌ و شرکت‌ حمل‌ ونقل

‌داخلی...................................... به‌ نشانی‌ ................……… ...........................................

(به‌ عنوان‌ بیمه‌گذار) ازطرف‌ دیگر با رعایت‌ قانون‌ بیمه‌ مصوب‌ سال‌ 1316 به‌ شرح‌ زیر منعقد می‌شود :

ماده‌1: موضوع‌ قرارداد

موضوع‌ قرارداد عبارت‌ است‌ از بیمه‌ مسئولیت‌ بیمه‌گذار درقبال‌ ارسال‌ کنندگان‌ و یا صاحبان‌ کالا به‌استناد بارنامه‌های‌ صادره‌،که‌ ناشی‌ از تحقق‌ خطرات‌ بیمه‌ شده‌ در این‌ قرارداد بوده‌ و بیمه‌گذار به‌ عنوان‌متصدی‌ حمل‌ ونقل‌ مسئول‌ جبران‌ آن‌ ها شناخته‌ شود .

ماده‌2: شروع‌ و خاتمه‌ تعهدات‌ بیمه‌گر

تعهدات‌ بیمه‌گر تحت‌ این‌ قرارداد پس‌ از تکمیل‌ بارگیری‌ کالا در مبدأ، آغاز و همزمان‌ با شروع‌ تخلیه‌در مقصد مندرج‌ در بارنامه‌ خاتمه‌ می‌یابد.

ماده‌3: حدود و میزان‌ تعهد بیمه‌گر

بیمه‌گر طبق‌ شرایط این‌ قرارداد و مشروط به‌ انجام‌ کلیه‌ وظایف‌ و تعهدات‌ بیمه‌گذار به‌ شرح‌ مندرج‌در ماده‌ 8 متعهد جبران‌ خسارتهایی‌ است‌ که‌ درنتیجه‌ وقوع‌ حوادث‌ زیر به‌ محمولات‌ مورد حمل‌ وارد ومسئولیت‌ جبران‌ آن‌ به‌ عهده‌ بیمه‌گذار باشد :

1ـ3ـ تصادف‌ و واژگونی‌ وسیله‌ نقلیه‌ و یا برخورد کالا با شیی‌ ثابت‌ .

2ـ3ـ خسارتهای‌ وارد به‌ کالا در اثر پرتاب‌ شدن‌ از روی‌ وسیله‌ نقلیه‌..

3ـ3ـ آتش‌ سوزی‌، صاعقه‌ و انفجار وسیله‌ نقلیه‌

4ـ3ـ سرقت‌ کلی‌ محموله‌ با وسیله‌ نقلیه‌ .

تبصره‌: بیمه‌گر درمجموع‌ تا بیست‌ درصد تعهدات‌ خود متعهد جبران‌ هزینه‌ های‌ زیر نیز خواهد بود:

1ـ هزینه‌ های‌ لازم‌ و متعارف‌ جهت‌ نجات‌ کالا و جلوگیری‌ از توسعه‌ خسارت‌ پس‌ از وقوع‌حوادثی‌ که‌ جبران‌ زیان‌ آن‌ در تعهد بیمه‌گر باشد.

2ـ هزینه‌ دادرسی‌ و دفاع‌ از بیمه‌ گذار که‌ به‌ صورت‌ متعارف‌ در ارتباط با خطرات‌ بیمه‌ شده‌ درمراجع‌ قضایی‌ ثبت‌ شده‌ باشد .

ماده4: استثنائات‌

جبران‌ خسارتهایی‌ که‌ به‌ طور مستقیم‌ و یا غیرمستقیم‌ در نتیجه‌ عوامل‌ زیر به‌ کالای‌ مورد حمل‌ واردآمده‌ باشد در تعهد بیمه‌گر نیست‌:

1ـ4ـ جعل‌ اسناد و خیانت‌ در امانت‌ و هرنوع‌ عمل‌ عمد یا مجرمانه‌ بیمه‌گذار (شامل‌ کارکنان‌ ونمایندگان‌ وی‌)، راننده‌ و یا کمک‌ راننده‌ وسیله‌ نقلیه‌ .

2ـ4ـ حوادث‌ طبیعی‌ مانند سیل‌، طوفان‌، زلزله‌، آتشفشان‌.

3ـ4ـ جنگ‌، شورش‌، اعتصاب‌، بلوا، ضبط و مصادره‌ .

4ـ4ـ تشعشعات‌ رادیواکتیو و فعل‌وانفعالات‌ هسته‌ای‌ .

5ـ4ـ عیب‌ ذاتی‌ و یا خودسوزی‌ کالاها .

6ـ4ـ هرگونه‌ خسارت‌ غیرمستقیم‌ و عدم‌النفع‌ و کاهش‌ ارزش‌ کالا در بازار.

7ـ4ـ حمل‌ کالاهای‌ قاچاق‌ و غیرمجاز .

8ـ4ـ خسارت‌ هنگام‌ تخلیه‌ و بارگیری‌ .

9ـ4ـ عدم‌ صلاحیت‌ راننده‌ برای‌ رانندگی‌ وسیله‌ نقلیه‌ باتوجه‌ به‌ نوع‌ گواهی‌نامه‌ .

10ـ4ـ ریزش‌، روندگی‌، آبدیدگی‌، مگر این‌ که‌ ناشی‌ از تحقق‌ خطرات‌ مذکور در ماده‌ (3) باشد .

11ـ4ـ کاهش‌ طبیعی‌ وزن‌ محموله‌ .

12ـ4ـ سرقت‌ قسمتی‌ از محموله‌ و یا هرنوع‌ سرقت‌ ناشی‌ از خیانت‌ در امانت‌ .

13ـ4ـ فقدان‌ کالا .

14ـ4ـ تغییر وسیله‌ حمل‌ جز با موافقت‌ قبلی‌ بیمه‌ گر .

15ـ4ـ خسارت‌ وارده به‌ علامت‌ و بسته‌ بندی‌ کالا.

تبصره‌:خسارت‌ ناشی‌ از تخلیه‌ و بارگیری‌ و آبدیدگی‌ مشروط به‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ اضافی‌ قابل‌ پوشش‌خواهد بود .

ماده ‌5: نرخ‌ حق‌ بیمه‌

1-5- نرخ حق بیمه هر بارنامه (حمل ) برای محموله های تا ارزش پنجاه میلیون ریال معادل 5/0 در هزار ارزش محموله

2-5- نرخ‌ حق‌ بیمه‌ بارنامه‌ هایی‌ که‌ ارزش‌ محموله‌ آن‌ بیش‌ از پنجاه‌ میلیون‌ ریال‌ باشد 2/0 در هزارنسبت‌ به‌ مازاد مبلغ‌ پنجاه‌ میلیون‌ ریال‌ محاسبه‌ شده‌ و به‌ مبلغ‌ حق‌ بیمه‌ بند 1ـ5 اضافه‌می‌شود .

3_ 5_ در مواردی‌ که‌ بیمه‌ گذار منحصرا آهن‌ آلات‌، غلات‌، علوفه‌، سنگ‌ های‌ معدنی‌،گچ‌ و سیمان‌و یا سایر مصالح‌ ساختمانی‌ را به‌ صورت‌ فله‌ حمل‌ می‌نماید نرخ‌ حق‌ بیمه‌ به‌ نصف‌ تقلیل‌می‌یابد.

4-5- بیمه‌گذار متعهد است‌ در تاریخ‌ شروع‌ قرارداد مبلغ‌ ............... ریال‌ به‌ عنوان‌ سپرده‌ حق‌ بیمه‌ به‌ بیمه‌ گر بپردازد. این‌ سپرده‌ تا پایان‌ قرارداد نزد بیمه‌گر باقی‌ خواهد ماند.

5-5 - بیمه‌گذار موظف‌ است‌ مالیات‌ و یا عوارضی‌ که‌ طبق‌ قوانین‌ و یا مقررات‌ در ارتباط با این‌قرارداد ملزم‌ به‌ پرداخت‌ آن‌ است‌ را در هر مورد محاسبه‌ و علاوه‌ بر حق‌ بیمه‌ متعلقه‌ به‌بیمه‌گر پرداخت‌ نماید.

ماده‌6: مشارکت‌ در منافع‌

درصورتی‌ که‌ در پایان‌ هر دوره‌ یکساله‌ قرارداد مشخص‌ شود که‌ نسبت‌ مجموع‌ خسارت‌ های‌پرداختی‌ و معوق‌ به‌ حق‌ بیمه‌ دریافتی‌ هر قرار داد کمتر از پنجاه‌ درصد است‌ بیمه‌گر می‌تواند حداکثر معادل‌10 درصد حق‌ بیمه‌ آن‌ قرارداد را به‌ عنوان‌ مشارکت‌ در منافع‌ به‌ بیمه‌گذار پرداخت‌ نماید

ماده‌7: خسارت‌ سهم‌ بیمه‌ گذار

در خسارت‌ ناشی‌ از سرقت‌ کلی‌ محموله‌ جبران‌ بیست‌ درصد خسارت‌ به‌ عهده‌ بیمه‌گذار است‌ وباید توسط وی‌ به‌ صاحب‌ کالا پرداخت‌ گردد

ماده‌8: تعهدات‌ بیمه‌گذار

بیمه‌گذار متعهد است‌ :

1ـ8 برای‌ کلیه‌ محمولات‌ به‌ صورت‌ مسلسل‌ (پشت‌ نمره‌) بارنامه‌ جاده‌ای‌ داخلی‌ وزارت‌ راه‌ وترابری‌ صادر نموده‌ و مسئولیت‌ خود را در قبال‌ ارسال‌ کننده‌ و یا صاحبان‌ محمولات‌ مذکوررا تحت‌ شرایط این‌ قرارداد، بیمه‌ نماید .

2ـ8 یک‌ نسخه‌ از تصویر (کپی‌) حواله‌ سازمان‌ پایانه‌ها و حمل‌ ونقل‌ کشور را که‌ برای‌ دریافت‌بارنامه‌ بنام‌ وی‌ (بیمه‌گذار) صادر می‌گردد همواره‌ و حداکثر تا پنج‌ روز بعد از تاریخ‌ صدورحواله‌ به‌ بیمه‌گر تحویل‌ نماید .

3ـ8 فهرست‌ کلیه‌ بارنامه‌ های‌ صادره‌ طی‌ هر روز را با ذکر شماره‌ سریال‌، مبدأ، مقصد، نوع‌ وارزش‌ محموله‌، میزان‌ حق‌ بیمه‌ تا پایان‌ وقت‌ اداری‌ همان‌ روز و حداکثر در آغاز وقت‌ اداری‌روز بعد به‌ بیمه‌ گر اعلام‌ و حق‌ بیمه‌ مربوط به‌ بارنامه‌های‌ صادره‌ را ظرف‌ 3 روز پس‌ از پایان‌هر هفته‌ به‌ بیمه‌ گر پرداخت‌ نمایند. چنانچه‌ بیمه‌ گذار تا پایان‌ مهلت‌ مقرر در این‌ بند نسبت‌ به‌اعلام‌ مشخصات‌ بارنامه‌ های‌ صادره‌ اقدام‌ نکند و یا حق‌ بیمه‌ مربوط را ظرف‌ مدت‌ تعیین‌شده‌ نپردازد بیمه‌ گر متعهد جبران‌ خسارت‌ احتمالی‌ نخواهد بود.

4ـ8 ارزش‌ محموله‌ و میزان‌ حق‌ بیمه‌ را در بارنامه‌ درج‌ کند .

5ـ8 هم‌ زمان‌ با صدور بارنامه‌ مدارک‌ رانندگان‌ و خودروها را کنترل‌ نماید .

6ـ8 در ذیل‌ حواله‌ بار، مشخصات‌ راننده‌ شامل‌ نام‌ و نام‌ خانوادگی‌، شماره‌ دفترچه‌ کار، شماره‌گواهینامه‌، نشانی‌ محل‌ سکونت‌ و شماره‌ تلفن‌ وی‌ را درج‌ نماید .

7ـ8 سوابق‌ بارنامه‌ های‌ مورد نظر را حداقل‌ تا یک‌ سال‌ نزد خود نگهداری‌ نموده‌ و هر زمان‌ که‌بیمه‌گر درخواست‌ نماید، اطلاعات‌ مورد نیاز را دراختیار وی‌ قرار دهد .

8ـ8 مراقبت‌ های‌ لازم‌ را که‌ هر کس‌ عرفا از منافع‌ خود به‌ عمل‌ می‌آورد، نسبت‌ به‌ محموله‌ و حفظ حقوق‌ و منافع‌ بیمه‌گر به‌ عمل‌ آورد و کالای‌ مورد حمل‌ را در مسیرهای‌ مجاز و متعارف‌، بارعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ حمل‌ و نقل‌ داخلی‌ در مدت‌ زمان‌ متعارف‌ حمل‌ و به‌ مقصدبرساند.

9ـ8 درصورت‌ وقوع‌ حادثه‌ موارد زیر را رعایت‌ نماید :

1ـ9ـ8 مراتب‌ را در اولین‌ فرصت‌ و حداکثر تا پنج‌ روز بعد از تاریخ‌ اطلاع‌ به‌ طور کتبی‌ به‌اولین‌ و نزدیک‌ ترین‌ شعبه‌ بیمه‌گر اطلاع‌ دهد .

2ـ9ـ8 هیچ‌گونه‌ مسئولیتی‌ را نسبت‌ به‌ حادثه‌ و خسارت‌ ، بدون‌ جلب‌ موافقت‌ بیمه‌گرقبول‌ نکند

3ـ9ـ8 بدون‌ اطلاع‌ و موافقت‌ بیمه‌گر، تغییری‌ در وضعیت‌ خسارت‌ به‌ عمل‌ نیاورد مگراقدامات‌ و تغییراتی‌ که‌ برای‌ نجات‌ کالا و جلوگیری‌ از توسعه‌ خسارت‌ ضروری‌است‌ و عرفا باید انجام‌ شود .

4ـ9ـ8 در صورت‌ دریافت‌ هرگونه‌ اظهارنامه‌ و احضاریه‌ از دادگاه‌ درخصوص‌ مسئولیت‌تحت‌ پوشش‌ این‌ قرارداد سریعا اوراق‌ مذکور را جهت‌ اطلاع‌ به‌ بیمه‌ گر ارائه‌نماید .

10ـ8 اصل‌ اسناد و مدارک‌ زیر را تهیه‌ و دراسرع‌ وقت‌ به‌ بیمه‌گر تسلیم‌ نماید .

1ـ10ـ8 گزارش‌ مقامات‌ انتظامی‌ محل‌ وقوع‌ حادثه‌ .

2ـ10ـ8 بارنامه‌ و صورت‌ مشخصات‌ محموله‌ .

3ـ10ـ8 فاکتور خرید محموله‌ یا هرگونه‌ مدارک‌ قانونی‌ دیگری‌ که‌ دال‌ بر تعیین‌ ارزش‌محموله‌ باشد .

4ـ10ـ8 هرگونه‌ ادعای‌ خسارتی‌ که‌ ازطرف‌ مدعی‌ به‌ وی‌ اعلام‌ شده‌ باشد .

5ـ10ـ8 هرگونه‌ مدرک‌ دیگری‌ که‌ برای‌ تشخیص‌ مسئولیت‌ بیمه‌گذار و یا میزان‌ خسارت‌موثر بوده‌ و یا به‌ هر نحوی‌ در رابطه‌ با خسارت‌، مورد نیاز بیمه‌گر باشد.

ماده‌9: حق‌ جانشینی‌

بیمه‌گر در حدودی‌ که‌ خسارت‌ وارده‌ را قبول‌ یا پرداخت‌ می‌کند جانشین‌ بیمه‌گذار بوده‌ و حق‌ داردبه‌ شخص‌ یا اشخاصی‌ که‌ مسئولیت‌ منفرد یا مشترک‌ در بروز خسارت‌ داشته‌ باشند مراجعه‌ و استیفای‌ حق‌نماید.

تبصره‌: حق‌ جانشینی‌ در مورد خسارت‌ های‌ غیرعمدی‌ ناشی‌ از تقصیر رانندگان‌ بیمه‌گذار اعمال‌نخواهد شد .

ماده‌10: مقررات‌ گوناگون‌

1ـ10ـ درصورت‌ وقوع‌ حادثه‌ای‌ که‌ موجب‌ مسئولیت‌ بیمه‌گذار شود بیمه‌گر می‌تواند برای‌ اعزام‌کارشناس‌ جهت‌ بازدید و برآورد خسارت‌ اقدام‌ نماید .

2ـ10ـ بیمه‌گر می‌تواند در تمام‌ دعاوی‌ حقوقی‌ که‌ علیه‌ بیمه‌گذار در رابطه‌ با مسوولیت‌ های‌ ناشی‌ ازبارنامه‌ های‌ صادره‌ (که‌ جزو مسئولیت‌ تحت‌ پوشش‌ این‌ قرارداد می‌باشد) در مراجع‌ قضایی‌مطرح‌ می‌شود، توسط وکیل‌ مورد نظر خود از بیمه‌گذار دفاع‌ و در مواردی‌ که‌ مصلحت‌ بداندخارج‌ از دادگاه‌، نسبت‌ به‌ پرداخت‌ خسارت‌ اقدام‌ یا با زیان‌ دیده‌ توافق‌ نماید. بدین‌منظوربیمه‌گذار به‌ موجب‌ این‌ قرارداد به‌ وکیل‌ مورد نظر بیمه‌گر وکالت‌ با حق‌ توکیل‌ می‌دهد.

3ـ10ـ بیمه‌ گر موظف‌ است‌ ظرف‌ 20 روز پس‌ از دریافت‌ مدارک‌ لازم‌ و یا صدور حکم‌ قطعی‌ دایربر محکومیت‌ بیمه‌گذار تعهدات‌ خود را ایفا نماید .

4ـ10ـ خسارت‌ براساس‌ قیمت‌ کالا در زمان‌ بارگیری‌ درمبدأ محاسبه‌ می‌گردد و درغیاب‌ چنین‌قیمتی‌، ارزش‌ کالای‌ مشابه‌ در مبدأ حمل‌، مبنای‌ محاسبه‌ قرار خواهد گرفت‌. به‌ هرحال‌خسارت‌ قابل‌ پرداخت‌ از حداکثر مبلغی‌ که‌ بر مبنای‌ آن‌ حق‌ بیمه‌ پرداخت‌ شده‌ است‌ تجاوزنخواهد کرد.

5ـ10ـ خسارت‌ ناشی‌ از سرقت‌ کلی‌ محموله‌ حداقل‌ دو ماه‌ بعد از اعلام‌ خسارت‌ تصفیه‌ می‌شود .

ماده‌11: مدت‌ قرارداد

مدت‌ اعتبار این‌ قرارداد یک‌ سال‌ شمسی‌ است‌ که‌ از ساعت‌ 24 روز ..... شروع‌ و در ساعت‌ 24 روز..... منقضی‌ می‌گردد و برای‌ سال‌ های‌ بعد خود به‌ خود تمدید خواهد شد مگر آن‌ که‌ هریک‌ از طرفین‌ لااقل‌یک‌ ماه‌ قبل‌ از انقضاء مدت‌، نظر خود را مبنی‌بر عدم‌ تمایل‌ به‌ ادامه‌ قرارداد به‌ طرف‌ دیگر اعلام‌ نماید .

1ـ11ـ اعتبار قرارداد منوط به‌ مهر و امضای‌ طرفین‌ و پرداخت‌ سپرده‌ از طرف‌ بیمه‌ گذارمی‌باشد .

2ـ11ـ پس‌ از انقضای‌ قرارداد، تعهد طرفین‌ نسبت‌ به‌ کلیه‌ بارنامه‌ هایی‌ که‌ در مدت‌ اعتباراین‌ قرارداد تحت‌ پوشش‌ قرار گرفته‌ است‌ ادامه‌ خواهد یافت‌.
ماده‌12: فسخ‌ قرارداد

هر یک‌ از طرفین‌ قرارداد می‌توانند با اعلام‌ کتبی‌ و مهلت‌ یک‌ ماهه‌ به‌ طرف‌ مقابل‌، قرارداد را فسخ‌نمایند .

ماده‌ 13: نحوه‌ حل‌ و فصل‌ اختلافات‌

هرگونه‌ اختلاف‌ ناشی‌ از تعبیر، تفسیر و یا اجرای‌ این‌ قرارداد، درصورتی‌ که‌ از طریق‌ مذاکره‌ حل‌ وفصل‌ نشود، به‌ کارشناس‌ مرضی‌الطرفین‌ ارجاع‌ خواهد شد و رأی‌ کارشناس‌ مزبور قطعی‌ و برای‌ طرفین‌لازم‌الاتباع‌ است‌. درصورتی‌ که‌ طرفین‌ در مورد انتخاب‌ کارشناس‌ واحد به‌ توافق‌ نرسند، موضوع‌ به‌ هیئت‌کارشناسی‌ که‌ به‌ نحو زیر

انتخاب‌ خواهد شد ارجاع‌ می‌گردد .

1ـ13ـ هر یک‌ از طرفین‌ یک‌ نفر کارشناس‌ اختصاصی‌ تعیین‌ و به‌ طرف‌ دیگر معرفی‌می‌نماید .

2ـ13ـ کارشناسان‌ اختصاصی‌ قبل‌ از بحث‌ در موضوع‌ مورد اختلاف‌ به‌ اتفاق‌ کارشناس‌دیگری‌ را به‌ عنوان‌ سرکارشناس‌ انتخاب‌ خواهند نمود .

3ـ13ـ رأی‌ هیأت‌ کارشناسی‌ با اکثریت‌ آرا معتبر و برای‌ طرفین‌ لازم‌الاتباع‌ خواهد بود .

4ـ13ـ درصورتی‌ که‌ هر یک‌ از طرفین‌ تا 30 روز بعد از انتخاب‌ و معرفی‌ کارشناس‌ طرف‌مقابل‌، کارشناس‌ اختصاصی‌ خود را تعیین‌ نکند و یا کارشناسان‌ اختصاصی‌ تا 30روز در مورد تعیین‌ سرکارشناس‌ به‌ توافق‌ نرسند، هریک‌ از طرفین‌ می‌توانندحسب‌ مورد از دادگاه‌ ذیصلاح‌ درخواست‌ تعیین‌ کارشناس‌ یا سرکارشناس‌بنماید .

5ـ13ـ هر یک‌ از طرفین‌ در شروع‌ رسیدگی‌، حق‌الزحمه‌ کارشناس‌ اختصاصی‌ خود وپنجاه‌ درصد از حق‌الزحمه‌ سرکارشناس‌ را پرداخت‌ خواهند کرد و در خاتمه‌ تمام‌هزینه‌ های‌ کارشناسی‌ به‌ عهده‌ طرفی‌ خواهد بود که‌ رأی‌ به‌ زیان‌ او صادرمی‌گردد.

این‌ قرارداد در 13 ماده‌ و 3 تبصره‌ و در دو نسخه‌ که‌ هر دو نسخه‌ حکم‌ واحد را دارند تنظیم‌ و امضاءگردید



شرکت‌ سهامی‌ بیمه‌                                                          ............. شرکت‌ حمل‌ و نقل‌ داخلی‌ ..............