سیاست ها و خط مشی های بیمه ایران

سیاست ها و خط مشی های بیمه ایران


* چشم انداز
برترین و حرفه ای ترین عرضه کننده بیمه های بازرگانی در کشور
* بیانیه ماموریت(Mission)
شرکت سهامی بیمه ایران رهبر بازار صنعت بیمه و عرضه کننده نیازهای بیمه ای جامعه و اقتصادکشور، خدمات و پوشش های بیمه ای خود را توسعه داده و علاوه بر داخل کشور در بازار های بین المللی نسبت به فعالیت خود اقدام خواهد نمود. ماموریت شرکت به کارگیری توانمندیهای کلی کارکنان جهت بهبود مستمر خدمات بیمه ای، در راستای پاسخگویی به نیازهای مشتریان است تا بدین وسیله در کسب و کار خود به موفقیت رسیده و منافع کلیه ذینفعان را تامین نماید
* ارزش ها Values
o خلاقیت، نوآوری، صداقت،توکل،سخت کوشی وپای بندی به اصول اخلاقی.
o ایجاد بالاترین مرتبه نظم ودقت ممکن،توام با تعقل وتدبردرامور
o ایجاداعتماد ودوری جستن ازاجحاف نسبت به حقوق مشتریان،کارکنان وسهامداران شرکت
o پای بندی به قوانین و مقررات داخلی و بین المللی
o ترویج کارگروهی وتلاش فردی همه کارکنان درجهت دستیابی به پرتفوی مناسب
o استفاده از تبلیغات مبتنی بر واقعیت.
o آموزش مستمر و تربیت نیروی انسانی با کیفیت عالی.
* اهداف بنیادین Goals
o حفظ و ارتقاء جایگاه ، اعتبار ، خوشنامی و تعهد پذیری شرکت
+ گسترش و متنوع سازی پرتفوی ، محصولات بیمه ای و معرفی انواع پوشش ها خدمات بیمه ای جدید به مشتریان
+ شویق و حمایت از شبکه نمایندگان در سراسر کشور
+ توسعه و تمرکز بر پوشش ها و خدمات بیمه ای جدید و با اولویت افزایش بیمه های عمر و خرد
+ یکپارچه سازی مدیریت بر عملکرد سرکت و توسعه تبلیغات و بازاریابی نوین
+ حفظ و توسعه پرتفوی و سهم بازار شرکت از بازار بیمه کشور
o تقویت و توسعه ظرفیت های بیمه ای شرکت و افزایش پوشش ها و خدمات بیمه ای در سطح کشور
+ هدایت ، بستر سازی و همکاری برای ایجاد مزیت و ظرفیت های رقابتی مناسب جهت سبکه نمایندگی و شعب تحت پوشش در سراسر کشور (نماینده محوری – شعبه محوری)
+ توسعه زیرساختها و ارائه خدمات مناسب جهت تولید و فروش طرحها و بیمه نامه های جدید و فراگیر
+ توسعه و تقویت شبکه نمایندگی
+ ارایه خدمات آسان ، سریع ، ویژه و اعطای مشوق های بیمه ای هدفمند
+ تعامل مستمر با ذینفعان کلیدی شرکت، شامل بیمه گزاران عمده، نمایندگی ها، بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنعتی و ارائه تسهیلات جانبی و خدمات مشاوره فنی در امر توسعه پوشش ها و خدمات بیمه ای
o استقرار اصول بنگاه داری اقتصادی
+ توسعه بیمه های اتکایی قبولی ، گرفتن پوشش های بیمه اتکایی مناسب برای خطرات بیمه شده و توسعه روابط بیمه ای- اقتصادی وبیمه ای - تجاری با دیگر کشورها
+ به کارگیری کارامد ذخائر و اندوخته های شرکت در فعالیت های مطلوب سرمایه گذاری
+ اعمال تمهیدات مقتضی برای کاهش خسارت در رشته های زیان ده و بویژه رشته های بیمه شخص ثالث و درمان
+ استاندارد سازی خدمات بیمه ای
o ارتقاء فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه ای در کشور
+ ارتقاء مهارتهای علمی و تخصصی شبکه نمایندگان ،کارکنان شعب و مسئولین ذیربط
+ تبادل دانش فنی- بیمه ای با بیمه گزاران و مدیریت و مشارکت فعالانه در ارزیابی ریسک وتو صیه های ایمنی به بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنعتی بزرگ
+ ساماندهی منابع اطلاعات تخصصی و اطلاع رسانی درست بیمه ای
+ توسعه و تقویت فرهنگ مشتری مداری
o برنامه ریزی، سیاستگذاری،شفاف سازی و اعمال نظارت بهینه برعملکرد در کلیه سطوح شرکت
+ تفویض اختیارات بیشتربه استان ها ، مجتمع ها و شعب تهران برای تحقق اصل تمرکز زدایی
+ نوسازی و روانسازی جریان صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت با بهره گیری از الگوها و فناوری های نوین بیمه گری حرفه ای
+ ارتقاء و توسعه پوشش ها و خدمات بیمه گری الکترونیک در بخش عملیات حرفه ای
+ توسعه کیفی شبکه فروش و تقویت نظارت بر نمایند گی ها
+ واگذاری امور حفظ وجذب پرتفوی، بازدید اولیه و صدور بیمه نامه به بخش خصوصی ( شبکه نمایندگی)
o ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی منابع سازمانی
+ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
+ توسعه و ارتقاء مهارتهای علمی و عملی منابع انسانی
+ ساماندهی ساختاراصلی و باز طراحی تشکیلات سازمانی شرکت
+ اعمال جهت گیری استراتژیک در برنامه های شرکت
* موفقیت ها
o دریافت جایزه آرک اروپایی تندیس طلایی سال 2008 میلادی از موسسه معتبر جهانی «BID»
o کسب رتبه اول در بین شرکتهای بیمه ارزیابی شده بین صد شرکت برتر توسط سازمان مدیریت صنعتی کشور
o کسب رتبه پانزدهم در بین صد شرکت برتر طی سال 1386
o کسب دهها رتبه اول، دوم و سوم جشنواره «شهید رجایی» توسط مدیریتهای استان شرکت در سراسر کشور
o دریافت امتیاز مدیریت کیفیت جامع از موسسه معتبر جهانی «BID»
o دریافت استاندارد ایزو 9000
o کسب رتبه برتر توانگری مالی و ایفای تعهدات براساس رتبهبندی بیمه مرکزی ایران
o انتخاب دستگاه نمونه در برگزاری سیامین سالگرد انقلاب اسلامی ایران توسط ستاد برگزاری مراسم دهه فجر
o کسب جایزه ملی «مدیریت نظام توزیع و پخش» و لوح تقدیر(جایزه دیموند) از دانشگاه تربیت مدرس و وزارت بازرگانی
o کسب جایزه ملی در شاخصهای از قبیل میزان رضایتمندی افراد از دسترسی به شبکه فروش، میانگین زمانی حضور افراد در شعب و نمایندگیهای ارائه خدمات بیمه ای، تعداد و پراکندگی شعب و نمایندگیها، تنوع استفاده از IT در ارائه خدمات، پراکندگی متوازن شعب و نمایندگیها و استفاده از فناوریهای نوین در ارائه خدمات در بین کلیه شرکتهای بیمه کشور
o کسب رتبه اول رضایت مشتریان طبق نظرسنجی وبسایت معاونت امور بانک وبیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی
o اجرای طرح تبیین مسیرارتقای شغلی کارکنان شرکت
o بازنگری واصلاح ساختارسازمانی کلیه استانهاوشعب سراسرکشور درراستای طراحی سازمان جدیدصف
o اجرای برنامه های رفاهی، اداری و تسهیلات کارکنان
o تدوین واجرای نظام جامع برنامه ریزی وبودجه نویسی عملیاتی درسطوح مختلف شرکت
o اجرای طرح اتوماسیون اداری
o ارائه و اجرای طرح صدور بیمه الکترونیکی
o اجرای طرح سیار پرداخت خسارت
o نوآوری و اجرای طرح های فراگیر و جذاب در عرصه خدمات بیمه ای
o اعتماد سازی، احیاء و افزایش اعتبار شرکت


* سیاست ها و خط مشی های بیست گانه شرکت در سال 1388

1. اصلاح ترکیب پرتفوی کنونی شرکت به تفکیک پرتفوی کلیه شعب و نمایندگان تحت پوشش ورعایت ترکیب متوازن مندرج دربودجه مصوب
2. اعمال مدیریت بهینه در بخش هزینه های بیمه گری و کاهش ضریب خسارت شرکت به تفکیک کلیه شعب واستان ها
3. حفظ و جذب بیمه گذاران قدیم و جدید از طریق تشکیل کمیته بازاریابی، ارائه نرخ و شرایط مناسب با توجه به رقابتی بودن شدید بازار و ارائه تسهیلات بموقع و سریع در هنگام بروز خسارت
4. شناسایی کلیه پوشش های بیمه ای مورد نیاز بیمه گذاران عمده به تفکیک هر شعبه ونمایندگی با استفاده از دانش فنی-بیمه ای کارشناسان شرکت و شبکه نمایندگی و در نهایت ارائه خدمات جانبی و مشاوره ای به ایشان به منظور اخذ پوشش های بیمه ای مناسب
5. ارتقاءتوانمندی فنی-حرفه ای شبکه نمایندگی و کارگزاران بیمه درراستای فروش هر چه بیشتر بیمه نامه های خرد، بیمه نامه های عمر، طرح های جدید و رشته های مختلف بیمه ای
6. استفاده از فرصت ها، قابلیت ها وامکانات محلی و منطقه ای به منظور توسعه بازار بیمه ای در منطقه فعالیت از طریق برقراری ارتباط مناسب با مسئولین ذیربط
7. پذیرش ریسک های معقول و مناسب و اجتناب از قبول ریسک های نامناسب منطقه ای، استانی و ... با توجه به تجارب چند ساله مسئولین و کارشناسان استان ها، شعب وهمکاران شبکه نمایندگی درراستای جلوگیری ازپرداخت خسارت های بی رویه
8. تطبیق مستمر عملکرد با برنامه مصوب استانی و شعب تابعه، تجزیه و تحلیل آمار عملکرد شعب تابعه و تطبیق آن با بودجه های مصوب، بررسی شاخص های ارزیابی عملکرد، استخراج انحرافات بودجه ای، تعیین نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم در راستای حفظ و ارتقای کیفیت عملیات بیمه گری بطور مستمر به شعب تحت پوشش هر استان
9. تدوین ، تسهیم و ابلاغ بودجه حق بیمه صادره براساس هر رشته بیمه ای به تفکیک هر نماینده و شرکت خدمات بیمه ای و همچنین ارزیابی و تطبیق آمار عملکرد هر نماینده با مقادیر برآورد شده بصورت مستمر (هردوماه یکبار)، اعلام نتایج وارائه راهکار به آنها در راستای همراه بودن با اهداف مندرج در برنامه مصوب استان و شعبه و جلوگیری از ایجاد انحراف نامساعد

10. برگزاری جلسات مستمر با نمایندگان تحت پوشش هر واحد به منظور تبیین اهداف، سیاست ها و برنامه های استانی یا شعبه ای، تشریح برنامه های بازاریابی، تشریح و ارائه ریسک های مطلوب به شبکه فروش و راهنمایی لازم جهت اجتناب از قبول ریسک های نامعقول، تشویق و ترغیب نمایندگان به اخذ پوشش های بیمه ای مناسب و رعایت ترکیب پرتفوی، تحقق نسبت های عملیاتی در کلیه رشته ها و در نهایت شناسایی نمایندگان برتر استان یا شعبه مربوطه وتقدیر از آنها

11. پیگیری مستمر وصول بدهکاران بیمه ای به منظور جلوگیری از ایجاد بدهکاران سنواتی و معوق

12. اتخاذ تدابیر لازم جهت تسریع در رسیدگی و پرداخت پرونده های خسارتی در راستای جلوگیری از انباشت خسارات معوق در مراکز استان ها یا شعب، حفظ منابع مالی و نهایتاً کسب رضایت مشتریان

13. تقویت اداره ریکاوری و رسیدگی به دعاوی حقوقی استان ها، مجتمع ها و شعب ممتاز سراسر کشور به منظور تسریع در انجام عملیات ریکاوری و بازیافت خسارت با طراحی برنامه مدون ریکاوری استان یا شعبه ذیربط، جابجایی نیروی انسانی متخصص موجود در سایر قسمت ها به واحد مربوطه و بکارگیری موردی کارشناسان حقوقی و متخصص برون سازمانی در موارد مورد نیازبارعایت صرفه وصلاح شرکت

14. تقویت و توجه بیش از پیش به کمیته بازاریابی، حفظ و توسعه پرتفوی ، تشکیل منظم جلسات بازاریابی استان یاشعبه مربوطه ، دعوت از شبکه نمایندگی برای همراهی و هماهنگی در این کمیته و نهایتاً طراحی برنامه حفظ و توسعه پرتفوی استان یا شعبه ذیربط با کمک وحضورمستقیم وموثر شبکه نمایندگی

15. اعمال نظارت مستمر بر عملکرد فنی و مالی شرکت های خدمات بیمه ای و نمایندگان حقیقی تحت پوشش هراستان یاشعبه، شناسایی نقاط ضعف و ارائه راهکارهای مورد نیاز

16. هدایت شعب و نمایندگان تحت پوشش در جهت افزایش فروش بیمه نامه های الکترونیکی و نهایتاً توجه کافی به امکانات و توانایی های موجود IT در مراکز استان، شعب تابعه ودفاترنمایندگان وتلاش برای عملیاتی شدن سیستم های طراحی شده

17. اقدام عملی دراجرای اصو ل اساسی همچون مشتری مداری ،ارتقاء کیفیت خدمات بیمه ای، مراجعه منظم ومستمربه مشتریان عمده و ویژه، رعایت ادب واحترام به مشتریان، تبلیغات وتوسعه ، بازاریابی و رقابت فعال دربازاربومی ومنطقه ای

18. برنامه ریزی وفعالیت مستمر ومشخص برای جذب و حفظ پرتفوی شرکت ها و ادارات دولتی با عنایت به ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی وبهره گیری از مزیت وفرصت ارزشمند بعنوان معتبرترین و تنها شرکت بیمه دولتی دربازاربیمه کشور.

19. بهره گیری از سیستم آراستگی و ساماندهی محیط کار (فضای کارسازمانی مطلوب)، بکارگیری بهینه منابع انسانی موجود واحدها در راستای افزایش انگیزه و بهره وری نیروی انسانی در شرکت

20. افزایش سودآوری توأم با مسئولیت پذیری، ارتقاء مانده عملکرد واحدها و نهایتاً کاهش هزینه ها با طراحی الگوی های مناسب مصرف در جهت ایجاد صرفه جویی و افزایش بهره وری با درست مصرف کردن و استفاده بهینه از منابع و امکانات در اختیارمراکز استانهاوشعب سراسرکشور